Annas kokvrå, god mat på en billig budget

American-style kycklingburgare

Om man kollar på mina matbilder är det lätt att få för sig att jag äter potatisklyftor till allt. That is not the case, vill jag bara förtydliga innan ni får bild plus recept på kycklingburgare - med potatisklyftor till...


Ädelostsåsen som jag gjorde med en krydda (köpt på marknad) funkar lika bra att göra med smulad ädelost. Annars finns det en färdig dressing som är jättegod, Chunky blue cheese från Ken's stekhouse.

 

Kycklingburgare med ädelostsås, BBQ-sås och bacon

Börja med att sätta in en plåt potatisklyftor på 225 grader i ugnen (25-30 min), fixa sedan grönsaker och ädelostsåsen. Skiva lök i tunna ringar, tomater i tunna skivor. Skölj salladsblad. Till såsen rörs cremé fraiche ihop med blue cheese-krydda (eller smulad ädelost). Ställ såsen kallt så länge.

Dela kycklingfiléer på mitten längs långsidan (så att det blir tunnare skivor) om de är tillräckligt tjocka. Krydda med salt, svartpeppar, lite basilika och paprikakrydda. Stek i smör på hög värme tills de fått fin stekyta, sänk värmen och stek tills de är genomstekta. Lägg på en skiva ost på varje filé och låt den smälta, ta sedan filéerna ur pannan. Torka hastigt ur pannan med lite hushållspapper och stek bacon ganska knaprigt. Rosta så många skivor som behövs av något gott bröd. 

Lägg ihop burgaren: En skiva bröd, bre på (myyycket) ädelostdressing och lägg på salladsblad. Lägg på kycklingen och häll lite BBQ-sås (Felix har en god) över och lägg sedan på lök, tomatskivor och bacon och en till skiva bröd överst. Servera med potatisklyftorna, kanske lite COLESLAW, och extra blue cheese-dressing på sidan om.


Kostnad: ca 40 kr/portion



Kommentarer
Postat av: Loui

Ser fett gott ut! Det blir jag mer än gärna bjuden på;)

2010-04-25 @ 14:14:32
URL: http://storytellin.blogg.se/
Postat av: Änni

ja tack, jag med! Ser juuuvligt ut!

2010-04-25 @ 15:48:04
URL: http://kondans.blogg.se/
Postat av: Michael Blomquist

Tjenare! Guuuuud va gott det ser ut!!! Har du några andra tips på vad man kan göra med kyckling? Har köpt upp mig på massa kycklingfileer som jag skulle behöva tips på vad man kan göra med.



Fortsätt med det suveräna jobbet!

2010-04-25 @ 17:12:23
Postat av: Emilia

Åh, min mage kurrar. Man blir så hungrig när man läser din blogg. Vore jag inte så lat så skulle jag testa den här DIRR!

2010-04-25 @ 20:50:22
URL: http://emiliaannaviola.blogg.se/
Postat av: Anna

Kul med lite comments :) Vi får väl dra ihop en middagskväll snart, eller vad säger ni?



Fler kycklingrecept finns under kategorin kyckling, men jag lovar att posta flera!



Emilia, lat? Knappast det ord man tänker på om man tänker på dig, haha! Jag är skyldig dig en kycklingburgare efter den awesomea sammanfattningen du mailade!

2010-04-25 @ 21:45:45
URL: http://annaskokvra.blogg.se/
Postat av: Gammelmostern

Det här ska jag testa,passar nog bra när Matte kommer hem.Måste träffas snart!!

2010-05-04 @ 19:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0