Annas kokvrå, god mat på en billig budget

God mat och en perfekt helg!

Jag älskar fredagar. Att komma hem efter en slitig skolvecka och bara vara slappa, sitta och pyssla med något man tycker är kul, dricka ett (eller två) glas rött... Och, såklart, laga en god middag.


I fredags lagade jag fläskfilé, ugnsrostad potatis, gorgonzolasås och baconinlindad färsk sparris. Det var kalasgott och en perfekt inledning på en bra helg. På lördagen var jag på en jätterolig maskeradfest som min vän Anna hade ordnat. Idag åkte jag och Oscar hem till svärföräldrarna, som varit på resa i Italien. Vi fick se bilder från resan och så hade de lagat middag med italienskt tema åt oss, jättemysigt.


Nu är det en vecka kvar tills det är helg igen, men det är väl aldrig fel med lite inspiration? Eller, för den delen, att lyxa till det med flläskfilé en alldelses vanlig, tråkig måndag? Bon apetit!



Fläskfilé med gorgonzolasås, ugnsrostad potatis och baconinlindad sparris

 

Köttet:
Fläskfilé
Valfria kryddor

Potatisen:
Ca 4 potatisar per person
Flingsalt, svartpeppar, grillkrydda
Olivolja (matolja och rapsolja fungerar fint det med)

Såsen:
Nästan en hel burk crème fraiche
3-4 dl grädde
200 g gorgonzolaost
En tärning oxbuljong/köttbuljong
En skvätt soja
Svartpeppar
Ev. en liten klick honung 

Baconinlindad sparris:
Ett knippe färsk sparris
Ett pkt bacon
En klyfta citron eller pressad citron på flaska
Flingsalt
Svartpeppar

Jag brukar börja med att skära potatisklyftor, sedan göra såsen. Då kan man ställa den åt sidan så att den "gottar till sig" och sedan värma upp den igen när resten av maten är klar.

Sätt ugnen på 225 grader. Skär (oskalad) potatis i ganska tunna klyftor. Lägg dem i ett durkslag och skölj med rikligt med kallt vatten. På så sätt försvinner stärkelsen och potatisen blir knaprigare. Låt potatisen rinna av en stund. Ta bort överflödigt vatten genom att torka potatisen med en bit hushållspapper. Lägg potatisen i en fryspåse, häll i lite olja samt kryddor. Förslut och skaka påsen tills olivolja och kryddor är jämt fördelade över potatisarna. Sprid ut dem på en bakpapperklädd plåt och låt stå i ugnen ca 30 minuter.

Gör såsen: värm creme fraichen och lite av grädden i en kastrull. Klicka i osten och rör tills den smält. Häll i resten av grädden. Smula i buljongtärningen och krydda med svartpeppar. Tillsätt en skvätt soja. Låt koka upp och smaka av, tillsätt ev. lite honung.

Putsa fläskfilén (skär bort senor och ytligt fett). Krydda den med kryddor som du gillar och stek några minuter på varje sida i smör/margarin tills köttet är genomstekt.

Skölj sparrisarna hastigt i kallt vatten. Bryt av den nedre "träiga" delen på stjälken. Linda 1,5 baconskiva runt knippen på 3-4 sparrisar. Lägg i en liten ugnsform. Peppra och salta (ta inte för mycket salt, baconet är ganska salt i sig), droppa över lite citron och skjutsa in i ugnen med potatisen de sista tio minuterna.

 

Inte för att det har något med mat att göra, men jag bjuder på en bild på mig själv från maskeraden. Det var filmtema, och en egenpysslad hatt och en hel burk orange hårspray transformerade mig till the Mad Hatter från Alice i Underlandet . Såhär dagen efter kan jag meddela att mitt duschgolv har antagit en lätt orange ton. I wonder why...


 


Kommentarer
Postat av: Kajsa

HAHA! Bästa maskeradutklädseln anna! Vad hade du på dig annars?

2010-10-19 @ 17:17:44
URL: http://redman.blogg.se/
Postat av: gammelmoster

ska prova fläskfile-receptet idag,tack.

2010-11-19 @ 10:47:13
Postat av: Matilda Mattsson

Vilken bra klädsel!!! Älskar Alic i underlandet temat!

2012-01-02 @ 12:05:29
URL: http://matildasmat.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0