Annas kokvrå, god mat på en billig budget

Äppeltartletter

Kladdkaka med daimgrädde och frukt, äppeltartletter och nydoppade ckokladbiskvier (klicka på bilderna för större format)

I helgen fyllde jag hela 21 år och bjöd hem släkten på födelsedagsfika. Fick massa fina presenter (tack så mycket!) och fikade i två omgångar, först med pappas sida av släkten och sedan med min mammas, i min lilla lägenhet.


Jag hade gjort kladdkakstårta och chokladbiskvier. Planderade även att göra blåbärsgrottor, men Eldorados blåbärssylt var så rinning att jag nästan trodde att jag råkat köpa blåbärssaft på burk eller något! Så det blev istället improviserade Äppeltartletter - mycket, mycket goda! Lättare att göra än vad det kanske verkar som också - min utbildning till trots är jag tydligen inte så duktig vad det gäller att fatta mig kort...

 

Äppeltartletter, ca 14 st

Deg:
150 g rumsvarmt smör eller margarin 
1 dl socker 
2 2/3 dl vetemjöl 
1 dl havregryn med fiber 
eventuellt lite vatten


Fyllning:
220 g mandelmassa
2,5 msk mjölk eller grädde
Några droppar citronsaft
Vaniljsocker efter smak, några teskedar ca.

Topping:
4 gröna, syrliga äpplen
0, 75 dl strösocker
5 msk vatten (ev mer)
kanel
Potatismjöl+vatten


Rör ihop ingredienserna till degen. Forma till en rulle, lätt i en plastpåse eller platstfolie i kylen i minst 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj bakformar av aluminium med lite smör. Ta fram degen , skär i bitar, platta till och tryck ut i formarna. Grädda i ugnen ca 10-13 minuter, låt svalna.

Riv mandelmassa på rivjärnets grövsta sida. Rör ut mjölken, lite i taget, tills fyllningen har en tjock krämig konstistens. Tillsätt några droppar citronsaft (det ska inte smaka citron, bara bryta sötman lite grann). Smaka av med vaniljsocker tills du tycker att det är lagom med vaniljsmak. Spritsa eller bred ut lite fyllning i varje form med degbotten.

Skala, kärna ur och klyfta äpplena mycket tunt. Lägg socker och lite vatten (precis så att det löses upp) i en stekpanna, koka upp på hög värme tills det börjar karamelliseras lätt. Lägg i äppelklyftorna och koka tills de är varma (tillsätt ev mer vatten under tiden om det bevövs). Rör ner kanel efter smak. Tag sedan pannan från värmen och tillsätt ca en msk potatismjöl utrört i lite vatten i en fin stråle, lite i taget. Rör runt, koka upp igen, ta bort när första bubban syns och det har bildats en ganska rinnig gelé av sockervattnet. Lägg upp äppelskivorna med kanelgelen på formarna. Kan förvaras kallt. Bra utflyktsfika!





Kommentarer
Postat av: Emilia

Det är sinnessjukt hur duktig du är. Ser fram emot imorgon! :)

2010-05-21 @ 10:20:46
URL: http://emiliaannaviola.blogg.se/
Postat av: carro

Chokladbeskvierna såg riktigt goda ut :)

2010-09-02 @ 19:46:40
URL: http://carolinaandersson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0