Annas kokvrå, god mat på en billig budget

Back on track, med lite chili

Det har blivit dåligt med matlagning och därmed uppdateringar de senaste dagarna, eftersom snoret runnit och jag mest har legat nedbäddad under täcket och tyckt synd om mig själv. Men idag tog jag nya tag och slängde ihop en korvgryta med kikärtor. Den brukar jag göra lite då och då, för den är jättebra att ha i frysen- om man nu råkar bli sjuk, till exempel!

 

Imorgon kommer recept på Köttfärsbiffar fyllda med fetaost och soltorkade Tomater, med kall örtsås. Stay tuned!


Het korvgryta
ca 4 portioner/matlådor

4 st chorizo (eller annan stark korv efter smak)
1 pkt bacon
1 burk krossade tomater (400g)
1 gul lök
1 burk kikärtor 
0,5-1 paprika
tomatpuré
socker
chilipulver
spiskummin
grönsaksbuljongtärning
svartpeppar
Gräddfil/cremé fraiche till servering

 

Skär korven i slantar, skiva löken och baconet. Hacka paprikan fint. Öppna burken med kikärtorna, skölj av dem ordentligt och låt rinna av. 
Lägg baconet i en gryta och fräs, lägg i löken och fräs med tills den blivit gyllengul. Lägg i korven och paprikan och låt fräsa med tills det är varmt. Häll i kikärtorna och sedan de krossade tomaterna. Fyll upp burken från tomaterna nästan ända upp med vatten och häll det i grytan. Ta i lite tomatpuré (ca 2-3 msk) och ca en halv tsk socker. Smula i en halv till en hel buljongtärning. Krydda med (mycket!) chilipulver (jag brukar även låta två torkade chilifrukter koka med), svartpeppar och spiskummin. Smaka av och krydda mer om det behövs. Låt allting koka upp och puttra en stund. Servera grytan med en klick gräddfil/cremé fraiche. Om man vil ha det mer matigt passar både pasta och ris till.

Kostnad: 18 kr/portion

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0