Annas kokvrå, god mat på en billig budget

Helgmat on a lilllördag

Idag är det lilllördag och utgång! Det betyder att jag inte kommer hinna laga mat (eftersom jag kommer lägga obscent lång tid på att sminka mig, tvätta bort det och sedan sminka mig igen... Usual routine!), men som tur är har jag som vanligt frysen proppad med matlådor. Tror det får bli en mumsig kycklingklubba från i helgen. Jättegott blev det, kändes lite lyxigt trots att det var ganska billigt, tack vare få ingredienser.


Kycklingklubbor med chevréost och pasta med pesto rosso
För 3 port/matlådor

3 kycklingklubbor (ta fram dem till kylen om de är frysta, kvällen innan du ska äta dem så de hinner tina)
ca 100 g chevréost skuren i skivor
0,5- 1 burk pesto rosso (röd pesto)
pasta för 3-4 personer
olivolja
soya
salt
svartpeppar
(herbes de provence)

 

Sätt ugnen på 200 grader. Skär en skåra längs nästan hela kycklingklubborna. Pensla de sedan med först olivolja och sedan lite soya. Krydda med salt och mal svartpeppar över, det är även gott att strö på lite herbes de provence-krydda eller någon annan ört (ex. basilika, timjan, oregano). Sätt in kycklingklubborna i mitten av ugnen i ca. 50 minuter-1 timme tills de är klara. Ta ut dem och fyll skåran med chevréosten. Sätt ugnen på grill och sätt in klubborna i övre delen av ugnen igen, ca 5 minuter eller tills osten börjar smälta.

Pastan: koka pastan som vanligt, slå av vattnet och rör ner pesto efter smak + lite salt och peppar. Lägg upp pastan på en tallrik och lägg kycklingklubban över. Servera ev. med en tomatsallad till.

 

Kostnad: 30 kr/portion

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0