Annas kokvrå, god mat på en billig budget

Lagom onyttigt och snabbfixat nattkrubb

Jag vet inte hur det är med er, men själv pluggar jag som allra bäst på natten. Jag kan sitta och glo på ett tomt Word-dokument en hel kväll, för att sedan få värsta inspirationsflödet runt 2-snåret. Det negativa med detta (förutom att den påföljande morgonens föreläsning kommer att kräva en hel del självdiciplin för att hålla mig vaken) är att man lätt blir hungrig så dags. Och ja, jag vet att det inte är bra att käka mitt i natten. Särskilt inte mackor... Men a student gotta do, what a student gotta do helt enkelt. Så ibland kan jag faktiskt "offra mig" och slänga ihop något smarrigt, som dessa mackor. Låt säga, om jag skulle sitta uppe och skriva på en filmanalys som skulle vara inne om 12 timmar... Bara som exempel, alltså!


Rostat bröd med campinjonstuvning
2 mackor

1 burk champinjoner
2 msk smör/margarin
2 msk vetemjöl
2 dl matlagningsgrädde
soja
salt
en halv grönsaksbuljongtärning
vitpeppar
2 st rostbröd

 

Öppna burken med champinjonerna och låt spadet rinna av, skölj dem sedan i vatten. Smält smöret i en stekpanna och fräs champinjonerna några minuter. Ta av plattan från värmen, pudra vetemjöl över svampen och rör runt. Sätt tillbaka stekpannan på plattan och häll på grädden, rör runt och låt koka upp. Smaka av med salt, peppar och soja, eventuellt buljongtärning om du har det hemma. Späd med lite vatten om stuvningen blir för tjock.

Skär bort kanterna på brödet (hurra för att vara vuxen och få göra det om man vill, right?) och rosta det. Om du inte har en brödrost så går det att rosta bröd på hög värme i en torr stekpanna. Lägg stuvningen på mackorna och hugg in! Känn hur krafterna att skriva om kameravinklar och halvläskiga fauner återvänder!

Kostnad: ca 8 kr/ macka

 


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Häll på grädden? Vilken grädde?

Hjälp! Den fanns inte med på inköpslistan. Nu måste jag springa och handla grädde också...

;-)

2010-02-04 @ 16:14:53
URL: http://redman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0